Home > Voedselhulp > Volle boodschappentassen voor de Kerst

136323284_721229255419817_3640647592036928431_nVolle boodschappentassen voor de Kerst

In de loop van december zullen ca. 2000 met boodschappen gevulde tassen worden uitgereikt onder de allerarmsten in Beregszász, zusterstad van Maassluis in Oekraïne, en een aantal dorpen in de regio. Het zal de 29e kerst worden dat wij dit kunnen doen. Als gevolg van de coronapandemie en de enorme prijsstijgingen in Oekraïne dit jaar zal het, evenals een jaar geleden, een bescheiden voedselpakket worden met alledaagse voedselproducten zonder enige luxe. Toch zijn we dankbaar dat we nog steeds in staat zijn deze voedselhulp te bieden dankzij vele donaties van particulieren en kerken.

Onlangs werd uit berichten van onze partnerorganisatie in Oekraïne, het Diaconaal Coördinatie Bureau of kortweg Diaconaal Centrum, duidelijk hoe nijpend en zorgwekkend de situatie is in dit land. Slechts 20% van de bevolking is gevaccineerd tegen covid19. De regering doet er alles aan om mensen over te halen tot vaccinatie, zelfs door mensen geld te bieden. Of dit enigszins werkt is niet bekend. Velen vertrouwen het vaccin niet. Evenals in Nederland circuleren ook in Oekraïne op sociale media allerlei ongefundeerde meningen met het gevolg dat men het vaccin niet durft te nemen.

Het aantal besmettingen loopt inmiddels snel op. Het openbare leven ligt grotendeels stil. Overal gelden strikte voorschriften om besmettingen tegen te gaan. Voor zover mogelijk moet men thuis blijven werken; alleen noodzakelijke winkels, apotheken e.d. mogen open zijn, scholen zijn tot na de kerst gesloten, etc. Het regionale ziekenhuis voert geen PCR- testen en operaties meer uit. Er worden alleen nog sneltesten gedaan in het ziekenhuis, in dorpsklinieken, op scholen, enz. Steeds meer mensen en organisaties wenden zich tot het Diaconaal Centrum met sociale hulpvragen. Niet alleen voor voedsel, brandhout, kleding, enz. Men krijgt ook veel hulpverzoeken voor zuurstofflessen, die vorig jaar zijn aangeschaft om patiënten thuis te beademen. De werkdruk in het Centrum is hoog en men werkt dan ook continu onder hoogspanning.

Een groot bijkomend probleem is dat het in Oekraïne ontbreekt aan een stabiel economisch systeem, dat in de afgelopen jaren alleen maar onstabieler is geworden. Een goed voorbeeld is dat, wanneer de organisatie prijzen opvraagt voor de aankoop van voedsel en direct een bestelling plaatst, de bestelling de volgende dag door de leverancier kan worden geannuleerd of alleen wordt uitgevoerd tegen hogere prijzen.

Velen kunnen absoluut niet meer rondkomen van hun salaris of uitkering. Het bescheiden pakket dat wij een jaar geleden konden financieren kost nu ca. 40% meer! Hierdoor is het pakket van dit jaar opnieuw kleiner geworden. De keuze met het budget van nu was meer inhoud voor minder mensen of minder inhoud voor meer mensen. Het Diaconaal Bureau koos voor het laatste, waarvoor wij alle begrip hebben.

Momenteel wordt de bestelling die wij hebben geplaatst in fases afgeleverd. Wij gaan er vanuit  dat de voedseldistributie goed verloopt. Na al die jaren hebben we er alle vertrouwen in, ook als wij er niet bij kunnen zijn om mee te doen en alle communicatie via de e-mail moet verlopen.

Wij danken iedereen hartelijk die heeft bijgedragen aan ons project Voedselhulp aan Oekraïne, editie 2021! Overigens kunt u/jij nog steeds doneren, omdat onze hulpverlening continu doorgaat, niet alleen met voedsel, maar ook met brandhout en andere hulpvragen die ons bereiken. Klik op ‘Doneren’ in de menubalk en zie de mogelijkheden.