Home > Actie Kerstgroet > Stichting AK brengt Kerstgroet naar Oekraïne
Doneren

In de aanloop naar Kerst zal een delegatie van Stichting AK naar West-Oekraïne vertrekken voor het jaarlijkse werkbezoek aan Beregszász, een zusterstad van Maassluis. Hoofddoel is de verspreiding van voedselpakketten te coördineren in deze stad en regio onder mensen die in armoede leven, zoals ouderen, gehandicapten, langdurig zieken en Roma. Zelf doen de AK-mensen ook mee aan de bezorging van de kerstgroet en bezoeken ze een aantal armen thuis.

De kerstgroet bestaat uit 3 delen: een boodschappentas vol levensmiddelen, die al in Oekraïne zijn besteld en ingepakt, een tasje met waspoeder, zeep en shampoo en een kerstkaart. Op de buitenzijde van de kaart staat een foto van Maassluis en op de binnenzijde een stukje kerstevangelie en een mentale ondersteuning als ‘hart onder de riem’ in de eigen taal. Deze bezoekjes zijn echte ‘eyeopeners’ want je ziet en hoort in welke slechte omstandigheden deze mensen leven. Ze vertellen over zichzelf, de relatie met hun kinderen en kleinkinderen, hun veelal slechte gezondheid, hun zorgen en problemen. Soms gaat dat gepaard met emoties en tranen. Velen tonen ook hun dankbaarheid en verbazing dat buitenlanders aan hen denken en hen zo’n mooi kerstcadeau komen brengen! Zowel de emotionele kant van deze bezoekjes, als de dankbaarheid, maar ook de schokkende ervaringen, werken motiverend om dit werk vol te houden.

Helaas zijn wij dit jaar financieel gezien tegen onze grenzen aangelopen, zodat wij een stap terug moesten doen wat het aantal voedselpakketten betreft. E.e.a. heeft te maken met de terugloop van inkomsten uit de Actie Kerstgroet en oprakende reserves. Het aantal aanvragen voor voedselpakketten ging elk jaar omhoog en bereikte vorig jaar een hoogtepunt van 2800 pakketten. Bijna altijd konden wij aan de vraag voldoen, maar dit keer moesten wij besluiten om de grens te stellen bij 2000 pakketten, mede omdat er ook voor andere zaken geld moet zijn. Wij betreuren het zeer dat wij nu velen in Oekraïne teleur moeten stellen.