Home > Uncategorized > Rampscenario dreigt in Oekraïne

Met enige vertraging heeft nu ook in Oekraïne het coronavirus toegeslagen, zij het nog niet in die mate als in Nederland. Er is een lockdown ingesteld met regels die strikt gehandhaafd worden. Die handhaving is van het grootste belang want de gezondheidszorg is er van een bedenkelijk niveau.

Zoals overal ter wereld is ook hier de impact van de pandemie groot. De meeste bedrijven zijn gesloten. Talloze Oekraïners hebben hun baan verloren of zitten tijdelijk thuis door de quarantainemaatregelen.

De klap voor de economie, die juist het afgelopen jaar een opleving had, zal enorm zijn. Ongetwijfeld zal hierdoor de armoede nog meer toenemen. Als mensen geen inkomen meer hebben, kunnen ze geen boodschappen meer doen en dreigt een rampscenario. Een nieuwe diepe recessie is in elk geval onvermijdbaar.

Het aantal getroffenen in de provincie Transkarpatie, ons werkterrein, is op het moment dat we dit schrijven: 419 besmettingen, waarvan er 43 zijn hersteld en 8 zijn overleden. Eén van de overledenen was een inwoner van Bulcsú, die op steenworpafstand woonde van het Diaconaal Centrum, onze partnerorganisatie. Je ziet de cijfers elke dag oplopen en volgens deskundigen is het hoogtepunt nog lang niet bereikt.

De rol van het Diaconaal Centrum (DC)

Doordat de gezondheidszorg in Oekraïne niet was voorbereid op het virus, was de beschikbaarheid van mondkapjes en desinfecterende middelen zeer onvoldoende. Daarom hebben Hongaarse organisaties in Transkarpatië, waaronder het DC, hun krachten gebundeld om deze situatie te verbeteren en hebben zij een fondswervingsactie opgezet. Uit de opbrengst kon de meest noodzakelijke materiaalhulp worden verleend aan de ziekenhuizen.

Het personeel in het verzorgingstehuis heeft beschermende kleding, mondmaskers, handschoenen en brillen gekregen. Het DC heeft ca. 5000 mondmaskers verstrekt aan verscheidene instanties en personen die ze nodig hadden. Tevens werken ook de kerken ijverig mee. Vrijwilligers maakten mondmaskers van het materiaal dat via het DC beschikbaar werd gesteld. De mondmaskers werden verspreid onder de gemeenteleden.

Daarnaast heeft het Diaconaal Centrum de ouderen en armen niet vergeten. De distributie van brood gaat gewoon door en ook de sociale keuken werkt zoals voorheen. Honderden gezinnen ontvangen hulp in de vorm van voedsel. De druk op het DC neemt echter toe. Dagelijks doen instanties en particulieren een beroep op het DC voor voedsel, kleding, beschermende middelen, medische hulp, etc. Door gebrek aan geld en middelen kan helaas lang niet altijd aan de hulpvraag worden voldaan. Stichting AK en andere buitenlandse organisaties ondersteunen het DC weliswaar met jaarlijkse bijdragen maar het is nooit voldoende.

Kort na de uitbraak van corona ontvingen wij al een hulpvraag van het DC, waarna wij een bijdrage hebben overgemaakt. Stichting AK probeert continu op diverse manieren geld in te zamelen om de toenemende nood in ons werkgebied te verzachten. Wij verwachten dan ook dat de komende tijd vaker een beroep op Stichting AK zal worden gedaan, maar onze financiële polsstok schiet helaas tekort.

Wij doen een beroep op ieder die dit leest het werk van Stichting AK te steunen d.m.v. een gift (fiscaal aftrekbaar). Zie de mogelijkheden om te doneren elders op deze website.

Bij voorbaat hartelijk dank!