Home > Uncategorized > Nieuwe banden voor brandweerauto
423062609_1325140821508129_6623839854392462419_n

In december 2023 waren bestuursleden van Stichting AK op werkbezoek in Berehove en hoorden zij dat de brandweerauto, die ooit geschonken werd door de Veiligheidsregio Rotterdam, waartoe Maassluis behoort, dringend nieuwe banden nodig had. De tankautospuit, in brandweertermen een TAS, werd in 2006 door Maassluise brandweerlieden en AK- bestuursleden naar Oekraïne gebracht. Sindsdien heeft Stichting AK een goede band met het korps en werd er al menig keer een beroep op Stichting AK gedaan.

Hoewel van hoge leeftijd is de wagen nog altijd actief en zeer in trek bij de spuitgasten, vooral vanwege de grote bluswatertank en de hogedruktechniek. Het korps reed destijds nog met afdankertjes van het leger uit de Sovjet-tijd. Inmiddels is het wagenpark wel gegroeid met materiaal van diverse oorsprong, maar van mindere kwaliteit. Elke chauffeur van het korps wil het liefst op deze wagen rijden. Het voertuig wordt dan ook vertroeteld door de brandweermannen, die alle onderhoud en reparaties zelf doen. Het is weliswaar een beroepskorps en de staat betaalt de salarissen, maar voor het overige moet het korps zichzelf bedruipen.

Zes nieuwe banden kosten echter een hoop geld, waarvoor geen budget was. Op de gemeente Berehove hoefde men niet te rekenen in deze dure oorlogstijd. Na enig wikken en wegen besloot Stichting AK de banden te financieren. Deze werden in Oekraïne zelf gekocht door onze Oekraïense partnerorganisatie. Op de foto worden de banden overhandigd aan de brandweer door de directeur van onze partner in Berehove.