Home > Hulpverlening > Indrukken werkbezoek december 2022
20221205_130945

Onlangs brachten bestuursleden en een vrijwilliger een werkbezoek aan Beregszász/Berehove. Dankzij vele donaties van particulieren, kerken en bedrijven, waren wij ondanks de hoge prijzen van levensmiddelen in staat 2000 voedselpakketten te financieren plus een trucklading houtbriketten. Een bescheiden deel van de voedseltassen vervoerden wij met ons busje naar distributiepunten in de omgeving, waarbij we enkele malen persoonlijk mensen bezochten. Omdat er niet steeds een tolk beschikbaar was moesten we ons beperken tot minder adressen dan we gewend waren. Bij een bezoek aan een Romakamp waar we enkele families bezochten waren we geschokt door de ellendige omstandigheden waarin zij moeten leven.

Namens de Gemeente Maassluis overhandigden wij aan het gemeentebestuur van Berehove een cheque voor de aankoop van houtkachels voor die bewoners die geen kachel kunnen betalen. Na ruggespraak met burgemeester Haan kunnen behalve kachels ook kleine generatoren worden gekocht voor mensen die in flats wonen. In flats mag geen hout worden gestookt, maar mag onder strikte voorwaarden wel elektrisch worden verwarmd met behulp van generatoren.

We zagen wat het betekent te moeten omgaan met veelvuldige stroomuitval als gevolg van de vernietiging van energie-infrastructuur. Dit heeft een enorme impact als je eraan gewend bent dat voor vrijwel alles elektriciteit nodig is: verlichting, verwarming, stromend water, riolering, computers, internet, wifi, mobiele telefoons, etc.

Wij ontvingen van onze partnerorganisatie, het Diaconaal Coördinatie Bureau, een dankbetuiging, waarin treffend de gevoelens worden beschreven van de mensen in onze zusterstad. Zij gaan gebukt onder de ellende van deze verwoestende en brute oorlog, zoals de opvang van vele vluchtelingen, de dagelijkse luchtalarmen, een hollende inflatie met voortdurend stijgende prijzen. Gelukkig bleven zij zelf vooralsnog gevrijwaard van gevechtsactiviteiten.

Waar Stichting AK en de Gemeente Maassluis worden overladen met dankbaarheid voor de geboden hulp sinds het begin van de oorlog tot nu toe, zo zijn wij dankbaar voor alle giften die met warmte worden geschonken ten behoeve van het Oekraïense volk, waarvan de soldaten ook voor onze vrijheid strijden!

Dankbetuiging DCO JPEG