Home > Actie Kerstgroet > Impressie werkbezoek 12-19 dec. 2015
DSC03211

Drie bestuursleden en een vrijwilliger reisden de afgelopen week met een busje vol hulpgoederen naar Oekraïne om er de verspreiding van voedselpakketten te coördineren. 2000 tassen met levensmiddelen en evenzoveel plastic tasjes met hygiëneartikelen stonden al klaar: een prachtig en indrukwekkend gezicht! Er bleken echter nog steeds aanvragen binnen te komen. Na rijp beraad en het nodige rekenwerk werd besloten om 2228 pakketten te financieren, mede dankzij de voor Stichting AK gunstige wisselkoers, een gevolg van de gierende inflatie in Oekraïne.

Met man en macht werden in 5 werkdagen alle pakketten afgeleverd op een groot aantal distributiepunten. Ook de AK-mensen namen hieraan deel met hun busje en bezochten zelf een aantal ontvangers persoonlijk, waarbij zij werden geconfronteerd met schrijnende situaties en grote armoede. Het is onvoorstelbaar om te zien in welke erbarmelijke omstandigheden mensen moeten leven! Dieren in Nederland hebben het vele malen beter!

In veel gevallen gaat het om kwetsbare ouderen met een ouderdomspensioentje en gehandicapten met een invaliditeitsuitkering van 40-50 euro per maand! Deze mensen moeten voortdurend keuzes maken hoe ze hun weinige geld zullen besteden. Meestal kiezen ze voor voedsel, zodat brandhout, medicatie en medische behandelingen erbij inschieten, en dat terwijl ze een zwakke gezondheid hebben en van alles mankeren! Desondanks tonen zij zich enorm dankbaar dat er mensen helemaal uit Nederland komen om hen een hart onder de riem te steken met een voedselpakket. Regelmatig fungeer je hierbij als klankbord omdat deze mensen zelden bezoek krijgen en ze graag over hun problemen willen vertellen.

Stichting AK heeft de afgelopen maanden ook brandhout gekocht voor 30 families, maar de vraag naar brandhout en houtkachels is vele malen groter dan ons budget, zodat er nog steeds geld nodig is voor dit doel.

U kunt online doneren via PayPal op deze website of naar IBAN rek. NL10INGB0000246123 o.v.v. “brandhout”. Elke bijdrage, hoe klein ook, is waardevol! Hartelijk dank!

Lees hierinder ook de “thank you letter” van onze partnerorganisatie in Beregovo.

thank you letter DCO 2015 001