Home > Sponsorplan > Dringende oproep tot sponsoring
GeplakteAfbeelding-1

Stichting AK doet hierbij een dringende oproep om via het AK-Sponsorplan een groot en zeer arm gezin in Oekraïne te ondersteunen.

Het gaat om een gezin van 7 leden, bestaande uit een vader en moeder met 2 kleine kinderen en een inwonende volwassen dochter, eveneens met 2 kleine kinderen.

De gezondheid van de 3 volwassenen laat veel te wensen over.

De vader was gedurende 6 maanden geheel verlamd als gevolg van een zenuwinfectie. Inmiddels is hij daarvan ten dele hersteld, maar is hij linkszijdig nog min of meer gehandicapt en blind aan één oog. Tevens heeft hij longklachten overgehouden aan een verwaarloosde longontsteking. Hij werd niet gedemobiliseerd i.v.m. de oorlog, waardoor hij geen uitkering ontvangt.

De moeder heeft al 5 jaar last van een sterk wisselende bloeddruk. Zij heeft daarvoor in het ziekenhuis gelegen en moet nu haar hele leven medicatie gebruiken.

Het echtpaar heeft ook 2 volwassen kinderen, van wie een zoon is uitgeweken naar Hongarije om de mobilisatie te ontlopen. De zoon heeft daar weliswaar werk gevonden, maar is niet in staat zijn familie financieel te helpen. De andere volwassene is de inwonende  dochter, maar ook zij heeft diverse klachten, n.l. een immuniteitsstoornis en een niet goed werkende schildklier. De dochter was eerst getrouwd, maar is gescheiden van haar man omdat hij alcoholist was.

Zowel het echtpaar als de dochter hebben elk 2 jonge kinderen, resp. van 12 en 3 jaar en van 5 en 2 jaar. De twee jongste kinderen gaan niet naar de kleuterschool omdat er geen vast inkomen is en zij de kosten van 800 hrivnya (ca. 19,50 euro) per kind per maand niet kunnen betalen. De enige vaste inkomsten zijn 860 hrivnya (ca. 21,50 euro) kinderbijslag voor het jongste kind tot 3 jaar.

Het echtpaar doet allerlei los werk, van schoonmaken tot hout hakken of reparatie van betonnen vloeren. Zo proberen zij het hoofd boven water te houden. Ze wonen met 3 volwassenen en 4 kinderen in een klein huisje met één kamer en een keuken. Onlangs hebben ze de oude houten vloer, die verrot was, vervangen door gebruikt hout en gebruikt laminaat. Het huis heeft wel stromend water maar geen gasaansluiting. Er wordt gekookt op een elektrisch kooktoestel. Er is een houtkachel om de 2 vertrekken in de winter te verwarmen.

Om de begrafenis van de grootmoeder, die tot voor kort bij hen woonde, te kunnen betalen, moesten zij geld lenen. Zij zullen nog een lange tijd moeten afbetalen.

De familie is dankbaar voor alle hulp die zij kunnen krijgen. Zelfs de kleinste bijdrage betekent veel voor hen.

Omdat het gaat om een groot gezin denken wij aan 2 sponsors die elk 30 euro per maand kunnen bijdragen. Help dit gezin en laat uw hart spreken! Bij voorbaat hartelijk dank! Aanmelden kan per e-mail: info@stichtingak.org of per telefoon: 06 5065 0787. Meer info over het AK-Sponsorplan: zie elders op deze website.