Home > NIeuws > Burgemeester Beregszász bezocht Maassluis
DSC04334

Van 7 tot 10 juni bracht de burgemeester van partnerstad Beregszász op uitnodiging van burgemeester Haan een bezoek aan Maassluis. Hij werd vergezeld door 2 wethouders en een tolk.

Op het stadhuis maakte de delegatie kennis met burgemeester Haan en enkele wethouders. In het gesprek kwam ook het conflict ter sprake in het oosten van Oekraïne. Hoewel Beregszász in het uiterste westen van Oekraïne ligt, 1600 kilometer van de gebieden waar werd (en nog steeds wordt) gevochten, heeft het conflict grote invloed op de stad. Vier inwoners zijn als soldaat in de strijd om het leven gekomen en veel jonge inwoners verlaten de stad om in Hongarije of elders een nieuw bestaan op te bouwen. Bij de ontmoeting was ook het bestuur van Stichting AK aanwezig die al 25 jaar humanitaire hulp biedt in en rond Beregsász.

De bezoekers keken hun ogen uit en verbaasden zich over veel van wat zij hier zagen en hoorden. De Gemeente Maassluis en Stichting AK hadden een uitgebreid programma opgesteld dat bestond uit informatieve en recreatieve onderdelen.

Zo kregen zij op het stadhuis een presentatie van Marc van der Leeuw-Damée over hoe Maassluis omgaat met het verwerken van grote hoeveelheden regenwater. Ook Beregszász heeft te maken met dit probleem, vertelde burgemeester Babják, maar het kanaal dat door de stad loopt moet nodig worden uitgebaggerd. Maar hoe doe je dat, als het kanaal smal en ondiep is en de bebouwing er dicht op staat? Van der Leeuw-Damée bood aan hierover mee te willen denken samen met experts uit zijn netwerk. Burgemeester Babják zal hem foto’s en tekeningen van de situatie sturen.

Daarna volgde een bezoek aan de Milieustraat van het Stadsbedrijf, waar de bezoekers zich lieten informeren over het scheiden en recyclen van de diverse afvalstromen. Ook kregen de gasten op hun verzoek een rondleiding op een basisschool. De keuze viel op IKC Het Startpunt.

Verder bezocht het Oekraïense gezelschap de oude begraafplaats, waar burgemeeester Babják bloemen legde op de graven van de beide Maassluise slachtoffers van de MH17 ramp. Het was een sympathiek gebaar en een vervolg op de herdenkingsdienst in 2015 bij een bezoek aan Beregszász door de toenmalige burgemeester Karssen.

Uiteraard maakten de gasten kennis met de binnenstad van Maassluis, onder begeleiding van een stadsgids van de Historische Vereniging Maassluis, waarbij onder meer de Groote Kerk werd bezocht.

Op zaterdagavond waren de Oekraïense delegatie en AK-bestuursleden te gast bij het Cultuurgala in de Koningshof, waar zij genoten van een palet van muzikale uitingen, variërend van kinderkoor Wonderwijs t/m de Rockband van Rockacademie!

Het was een geslaagd en hopelijk vruchtbaar bezoek, waarbij bestaande contacten werden verstevigd en nieuwe contacten werden gelegd.

Afvaardiging partnerstad Oekraine 09-06-2018