Home > Uncategorized > Brute inval door Rusland

Zoals iedereen is ook Stichting AK geschokt door de brute inval door het Russische leger.

Wij krijgen veel telefoontjes en berichten van mensen die zich afvragen hoe de situatie is in het werkgebied van Stichting AK. Wij staan in nauw contact met onze partnerorganisatie in Oekraïne en kunnen zeggen dat het in de provincie Transkarpatië momenteel (25 februari) nog rustig is en er geen Russische troepen zijn waargenomen. Deze provincie ligt aan de Europese kant van het Karpatengebergte in het uiterste zuidwesten van Oekraïne en hierdoor enigszins geïsoleerd van de rest van het land. zie kaartje

De burgemeester van Beregovo heeft een groot aantal maatregelen bekend gemaakt en de inwoners opgeroepen zich voor te bereiden op wat komen kan en niet in paniek te geraken.

De sfeer is uiteraard beladen, maar berustend. Men heeft toch geen invloed op wat er gebeurt. De verwachtingen zijn dat veel vluchtelingen uit andere delen van het land naar het westen zullen gaan en zo mogelijk naar EU-landen. Beregovo ligt vlakbij de grensovergang met Hongarije. Hetzelfde gebeurde ook in 2014 tijdens het conflict met separatisten. De vraag is wel of Hongarije vluchtelingen zal toelaten, gezien het vluchtelingenbeleid in dit land in de afgelopen jaren.