Home > Hulpverlening > brandslangen voor brandweer Beregszász
tűzoltó fecskendő

Sinds 2006 heeft Stichting AK nauwe banden met het brandweerkorps van Beregszász/Berehove, toen Maassluis een Volvo brandweerauto schonk aan haar Oekraïense zusterstad. Het was een afgeschreven tankautospuit (TAS in brandweertermen) van 19 jaar oud, maar voor het korps van Beregszász was het een geschenk uit de hemel. Enkele Maassluise brandweerlieden brachten de wagen naar Oekraïne, begeleid door bestuursleden van Stichting AK.

Deze TAS is in de loop der jaren van onschatbare waarde gebleken en wordt nog altijd vertroeteld door de Oekraïense spuitgasten. Al een aantal malen werd een beroep op ons gedaan als er iets kapot was gegaan. Dan kochten wij onderdelen, die niet in Oekraïne verkrijgbaar waren, tegen gereduceerde prijzen en zorgden voor het transport.

Tijdens ons laatste werkbezoek aan Beregszász in april j.l. kregen wij namens de brandweer het verzoek om een nieuwe brandslang voor hen te zoeken. De oude die ze hadden was slecht aan het worden. Het ging om een dunnere slang dan meestal gebruikelijk. Vanwege de droogte is ook daar gebrek aan water en moet er zuiniger met water worden omgesprongen. Dus gebruikte men een dunnere slang die minder water levert, maar toch goed bruikbaar en zuiniger bleek.

Het duurde even voordat wij de juiste slang hadden gevonden, maar het lukte uiteindelijk toch. Onlangs zijn de slangen afgeleverd bij het Oekraïense korps: 6 slangen van 20 meter, die koppelbaar zijn, dus in totaal 120 meter, waarmee de brandweermannen zeer in hun sas zijn.