Home > Actie Kerstgroet > Stichting AK bezorgt 2600 gezinnen een blije kerst! (dec. 2016)
dsc03658

Enkele bestuursleden en een vrijwilliger brachten in de aanloop naar kerst 2016 een werkbezoek aan Beregszász, West-Oekraïne. Hoofddoel was de verspreiding van voedselpakketten in de gelijknamige regio. Deze hulpverlening wordt gefinancierd uit de opbrengst van de Actie Kerstgroet, die jaarlijks in oktober/november in Maassluis en Maasland wordt gehouden.

Bij aankomst in Beregszász wachtte ons een tegenvaller. Normaal staan de bestelde voedselpakketten al klaar om te worden gedistribueerd. Dit keer waren er echter problemen met de levering van diverse producten. Het was een gevolg van de abnormale en slechte economische situatie in Oekraïne op dit moment. Ook waren nog niet alle aangekondigde lijsten met aanvragers binnen. Hierdoor wisten wij nog niet precies hoeveel pakketten we zouden financieren.

Wij konden de eerste dagen dan ook geen voedselpakketten bezorgen. Deze tijd werd benut met het bezoeken van een aantal mensen uit het AK-Sponsorplan, een bezoek aan de brandweer waar we een demonstratie kregen van de Maassluise tankautospuit waarvan we onlangs de hogedrukpomp hadden laten reviseren en nog wat andere zaken die op het programma stonden. Pas halverwege de week werden de laatste voedselproducten geleverd, was er duidelijkheid over het aantal aanvragen en konden we hierover een besluit nemen. Daarna kon de bezorging beginnen van 2600 boodschappentassen met levensmiddelen en eenzelfde aantal hygiënetasjes met waspoeder, zeep en shampoo.

Wij moeten helaas constateren dat de situatie steeds nijpender wordt voor de mensen uit onze doelgroep, die bestaat uit de zwaksten in de Oekraïense samenleving: de ouderen, gehandicapten, Roma, etc. De armoede onder hen is schrijnend en blijft toenemen.

Het ouderdomspensioen en de uitkeringen blijven ver achter bij de almaar stijgende kosten van levensonderhoud. De pensioenen en uitkeringen bedragen gemiddeld 1200 hrivnya (momenteel ca. 43 euro!). Afhankelijk van het aantal gezinsleden kun je hiervan hooguit voor 2 weken voedsel en wat medicijnen kopen. Dit betekent dat je de rest van de maand moet zien te overleven!

Brandhout, als vanouds de goedkoopste brandstof, wordt steeds schaarser en dus ook duurder. En de lange koude winter is nog maar net begonnen!

Veel mannen en ook jongens vanaf 16 jaar, die net de basisschool hebben afgerond, gaan de grens over naar Hongarije of Tsjechië, bang als zij zijn om te worden opgeroepen voor militaire dienst i.v.m. de oorlogssituatie in Oost-Oekraïne. Tevens om daar werk te vinden, want werk is er niet in Transkarpatië, of om in Hongarije voortgezet onderwijs te gaan volgen.

Hele gezinnen zijn hierdoor ontwricht. De zwakken en ouderen blijven achter. We kunnen gerust spreken van een rampzalige situatie.

Gelukkig mocht AK voor een aantal mensen de nood weer voor even verlichten. Zoals gezegd konden wij dit keer 2600 voedselpakketten verspreiden in de regio Beregszász, mede door de voor ons gunstige wisselkoers. Het gat tussen de “sterke” Euro en de zwakke lokale valuta wordt immers steeds groter. De dankbaarheid die mensen tonen bij onze bezoekjes is overstelpend en maakt je verlegen. De verhalen die je van hen hoort maken je triest en beschaamd als je je eigen situatie vergelijkt met die van hen.

Thuisgekomen kijken we terug op een enerverende week met hoogte- en dieptepunten, emotionele en blije momenten, trieste verhalen en goede gesprekken.
We zijn dankbaar dat we in de aanloop naar kerst bij een groot aantal armen wat verlichting konden brengen in een lange donkere en koude winter.