PayPal

Bankoverschrijving

Maak uw donatie over naar:

NL10INGB0000246123t.n.v. STICHTING AK
Meer informatie? tel. 010 592 0787 of 06 5065 0787

Brandhout: van levensbelang voor armen in Oost-Europa

De talloze armen in Oost-Europese landen zijn in de lange koude winter van brandhout afhankelijk. Brandhout betekent warmte in je tochtige ongeïsoleerde huis. Het betekent dat je je eten kunt koken op een houtfornuis of -kachel en je met de hand gewassen kleren kunt drogen. Dit alles in één verwarmd kamertje!
Je moet er ook nog eens hard voor werken, tenminste als je nog kúnt werken! Wie kan, gaat (vaak illegaal) hout kappen of sprokkelen in het bos, laadt het op een gammele fiets of een paardenkar en moet het thuisgekomen nog klein maken. Wie niet kan, is afhankelijk van anderen: van familie, buren of liefdadigheid.
Brandhout is ook te koop, maar als je moet kiezen tussen voedsel of brandhout, wat kies je dan?

Al vele jaren hebben wij elk jaar aan een beperkt aantal gezinnen brandhout kunnen leveren. Maar doordat Oekraïne als gevolg van de oorlog met Rusland IMG_1161geen gas meer krijgt wordt er een run op brandhout verwacht voor de komende winter. Met als gevolg dat de prijs voor brandhout steeds hoger zal worden. Dit zal ongetwijfeld ook gelden voor houtbriketten van geperst houtstof, waarop wij sinds een paar jaar zijn overgestapt.

Wij vrezen dat de armen hiervan de dupe zullen worden.

Helaas valt nog niet te voorzien of brandhout en houtbriketten straks nog betaalbaar zijn voor ons.