Home > Medeleven > Verklaring
MH17

Verklaring

Stichting AK heeft tot haar leedwezen enkele nare reacties en zelfs dreigementen ontvangen van mensen die van mening zijn dat wij verkeerd bezig zijn met het verlenen van hulp aan Oekraïne. Deze reacties zijn het gevolg van het neerschieten van het Maleisische vliegtuig, MH17 en het eigenzinnig gedrag door separatisten bij de berging van slachtoffers en het hinderen van een groot internationaal onderzoek.

Wij wijzen erop dat wij al 20 jaar bezig zijn met het verlenen van humanitaire hulp aan mensen in de provincie Transkarpatië in het uiterste westen van Oekraïne, een zeer achtergebleven gebied en het armste deel van dit grote land. Het gaat hierbij uitsluitend om de sociaal zwakkeren van de samenleving, mensen die zonder hulp van buitenaf niet of nauwelijks kunnen overleven. Helaas kent Oekraïne geen sociale vangnetten zoals in Nederland, zodat wij zullen doorgaan met onze activiteiten.

Meningen van mensen die vinden dat wij onze hulpverlening moeten beëindigen vanwege de politieke situatie in Oost-Oekraïne, leggen wij naast ons neer. Deze mensen zijn niet op de hoogte van de geografische, etnische en politieke verschillen in Oekraïne. De provincie waarin ons werkgebied ligt is geheel op West-Europa gericht, terwijl in Oost-Oekraïne slechts een minderheid van de bevolking voor aansluiting bij Rusland is. Hiertussen ligt een afstand van 1500 kilometer!

Stichting AK steunt geen separatisten, maar behoeftige ouderen, gehandicapten, etc.

Wij vragen om uw begrip.
Bestuur Stichting AK